Visie op identiteit

In onze pedagogische visie staat “In ons onderwijs streven wij ernaar dat kinderen groeien vanuit een breed perspectief.” Daarbij hoort ruimte bieden aan identiteitsontwikkeling. Identiteit is gevormd vanuit je waarden en aangevuld met de vragen: Wie ben ik? en Wat vind ik belangrijk? Dat vraagt om vormingsonderwijs. 

In vormingsonderwijs wordt specifiek stilgestaan bij identiteitsontwikkeling. Bij vorming op onze school gaat het erom dat leerlingen verkennen wie ze zijn en hoe een plek te vinden in een groep en de samenleving. Stil staan bij manieren waarop je je verantwoordelijkheid invult. Bewustwording van keuzes die je maakt en waarom. Vormingsonderwijs wil bijdragen aan de groei tot zelfbewuste en sociale mensen vanuit een bepaalde levensvisie en traditie. 

In het aanbod voor vormingsonderwijs is het van belang dat er de mogelijkheid is levensbeschouwelijke vorming vanuit de eigen voorkeur (keuze) te volgen. Op basis van wederzijds respect voor de diverse levensbeschouwingen oriënteren wij ons op verschillende overtuigingen. Eigen achtergrond tot haar recht laten komen én kennismaking met andere achtergronden, zien wij als een belangrijk kenmerk van onze samenwerkingsschool. Wij blijven open staan voor elkaars ideeën en opvattingen. 

Er is een identiteitscommissie bestaande uit ouders en leerkrachten. De identiteitscommissie bewaakt de visie op identiteit en uitvoering daarvan. Zij denkt mee, adviseert aan de directie en heeft geen wettelijke recht van instemming zoals een MR. Samenstelling en werkwijze van deze commissie worden in een reglement vastgelegd. In de identiteitscommissie nemen een evenredig aantal ouders zitting (vanuit openbaar en christelijk onderwijs). 

Er is jaarlijks een keuze te maken uit vormingsonderwijs. De leerkrachten verzorgen de lessen Godsdienstig Vormingsonderwijs (GVO) en Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) die bij hun achtergrond passen. 

Elke dag wordt met de klas gezamenlijk begonnen en geëindigd. De leerkracht geeft hier een neutrale, passende invulling aan. Bij gezamenlijk eten is er een moment van stilte. 

Voor vieringen is het uitgangspunt die samen te vieren met respect voor verscheidenheid. De identiteitscommissie bewaakt dit uitgangspunt. In de GVO en HVO-groepen kunnen aanvullend specifieke invullingen worden gegeven. 

Openheid en interesse in elkaar zijn van belang bij allerlei thema’s, ook als het gaat om verschillen in inzicht wat betreft identiteit. Openheid en interesse in elkaar is van belang voor iedereen, zowel voor het schoolteam en de kinderen, als ouders en extern betrokkenen. Wij zien dit als een belangrijk kenmerk van onze schoolcultuur. Ieder draagt daaraan bij. 

Wilt u inhoudelijk meer weten over HVO of GVO dan verwijzen wij u naar de volgende website: www.vormingsonderwijs.nl