Visie op didactiek

In de gesprekken bij de vorming tot de samenwerkingsschool hebben beide teams aangegeven de principes van Dalton te willen hanteren. Daarom is gezamenlijk gekozen voor Daltononderwijs als didactische paraplu van ons onderwijsaanbod. Wij maken hiermee een bewuste keuze voor het vormgeven en uitvoering geven aan Dalton-kernwaarden. Deze kernwaarden worden hieronder samengevat:Samenwerking - Een basisschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samenleven en werken. Een basisschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen en leren naar elkaarte luisteren en respect te hebben voor elkaar. Naast het samenwerken op vakinhoudelijke gebieden leren we de kinderen ook samenwerken op vele andere gebieden. We hebben ook een leerlingenraad waarin ze leren samen te werken en waar we de onderwerpen die voor de leerlingen belangrijk zijn met elkaar bespreken.Vrijheid en verantwoordelijkheid - Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Vrijheid in het basisonderwijs is de gelegenheid krijgen om het werk zelf te organiseren. De opgegeven leerstof en de eisen die daaraan worden gesteld, de tijdslimiet, de werkafspraken en de schoolregels vormen de grenzen waarbinnen de leerlingen hun vrijheid leren gebruiken. Een leerling leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Door leerlingen meer vrijheid te bieden kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Maar vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is een taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren. Het wordt dus per leerling bekeken of die de vrijheid aankan en zich verantwoordelijk voelt voor het geleverde resultaat. Leerlingen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor leerlingen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen. Effectiviteit - Dalton is een maatregel om effectiever te werken: 'a simple and economic reorganization of the school'. Helen Parkhurst, de grondlegger van Daltononderwijs, wil met haar Dalton Plan het schoolse leren doelmatiger maken. Daarom zijn effectiviteit en efficiëntie al vanaf het begin twee belangrijke begrippen. Het daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Daarom geven wij omwille van de efficiency leerlingen juist verantwoordelijkheid in handen. Dalton stelt dat als leerlingen een taak krijgen, waar zij verantwoordelijkheid voor dragen en die ze in vrijheid zelf plannen en uitvoeren, het onderwijs dan veel effectiever is dan het stilzit- en luisteronderwijs dat zij zelf doorlopen heeft. Parkhurst maakt in haar Dalton Plan van kinderen als het ware kleine ondernemers, die verantwoordelijkheid leren dragen voor het schoolwerk, hun eigen werk, dat ze in vrijheid uitvoeren.Zelfstandigheid - Zelfstandig leren en werken op een basisschool is actief leren en werken. Een leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen. Om later als volwassene goed te kunnen functioneren moet een leerling leren beoordelen welke beslissingen hij/zij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid dwingt een leerlingen tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem effectief en verantwoord zijn. Bij ons op school betekent zelfstandig werken meer dan alleen werken. Juist in situaties van samenwerken leren kinderen zelfstandig en zelfredzaam te zijn.Reflectie - Reflexiviteit, nadenken over je eigen gedrag en je eigen werk, is belangrijk. Door te reflecteren wordt geleidelijk de vaardigheid in het zelfstandig werken en het samenwerken opgebouwd. Als hulpmiddel hierbij gebruiken de kinderen hun dag- of weektaak en geregeld hebben zij gesprekken met de leerkracht over het proces.

Wilt u meer weten over Daltononderwijs? Bekijk dan eens www.dalton.nl