Onze doelen

Onze doelen: Het school(jaar)plan 

Tenminste eenmaal per 4 jaar maakt elke school een schoolplan. Het schoolplan is vooral bedoeld als planmatig sturingsinstrument voor de school zelf. Het plan laat zien waar de school op inzet en hoe de school het onderwijs en het kwaliteitsbeleid vormgeeft. Omdat wij een samenwerkingsschool zijn sinds augustus 2021, hebben wij een nieuw schoolplan met daarbij behorende doelen opgesteld voor de komende twee schooljaren 2021-2022 en 2022-2023. Hieronder kunt u een samenvatting van onze doelen voor de komende twee schooljaren lezen. 

Een sterk toenemende aandacht voor de sociale ontwikkeling van leerlingen met het samenvoegen van twee scholen zijn meerdere gesprekken geweest met leerkrachten, ouders en MR over het pedagogisch klimaat in de nieuwe school. We waren al goede buren, nu zijn we écht samen gegaan. In gezamenlijkheid maken we afspraken over;  

  1. wat wij belangrijk vinden op het gebied van sociaal emotioneel leren;

  2. hoe wij ons gedragen; 

  3. hoe we een fijn en open leer- en leefklimaat kunnen vormen.  

De komende tijd willen wij hier expliciet aandacht aan besteden. Zo zetten we komend jaar in op de implementatie van de methode KIVA, met daarbij behorende teamtrainingen. Binnen de school is er een KIVA-coordinator aanwezig. 

Ouders als partners van de schoolGoede contacten met ouders vinden wij van groot belang, omdat school en ouders dezelfde doelen nastreven namelijk; ‘De algemeen menselijke en de cognitieve ontwikkeling van (hun) kinderen.’ Ouders zien we daarom als gelijkwaardige gesprekspartners. Wij hanteren verschillende manieren om het oudercontact goed te organiseren. Via Social Schools wordt u op de hoogte gehouden van gang van zaken. We organiseren 10-minuten-gesprekken. In september krijgen alle ouders een omgekeerd oudergesprek. U vertelt daarin over uw kind. In november en maart zijn er 10-minuten-gesprekken over de voortgang van uw kind. In juni volgen dan nog een keer gesprekken. Deze zijn facultatief.

Werken vanuit Dalton visieAls school zijn we bezig met een traject om onze Dalton licentie te halen. We volgen daarvoor trainingen bij en krijgen visitaties van de Nederlandse Daltonvereniging. De school biedt op deze manier leerlingen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door opdrachten alleen te maken of met anderen samen. Leerlingen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de leerlingen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. De leerlingen maken eigen keuzes en we laten hen mee denken over hun eigen ontwikkeling. Wij zijn van mening dat wanneer leerlingen eigenaarschap ervaren ze beter tot leren komen. We willen dat leerlingen begrijpen waarom ze iets moeten leren. Daarom gaan we uit van betekenisvol, boeiend en passend onderwijs volgens de kernwaarden van het Dalton onderwijs: Verantwoordelijkheid, Samenwerking, Effectiviteit, Zelfstandigheid en Reflectie. 

Anders organiseren van het onderwijs Niet elk kind leert op dezelfde manier of heeft dezelfde interesses. Om hier aandacht aan te besteden, werken wij met ateliers. Elke week bieden wij verschillenden ateliers aan op de gebieden: expressie, burgerschap, techniek, digitalisering en creativiteit.

Navolgbare 1 zorgroute van groep 1 t/m 8 en gedifferentieerde instructie We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. We borgen deze verschillen door middel van o.a.; ons Daltononderwijs, variatie in aanbod, leerkrachtvaardigheden, verwerking en instructie in het programma Klasseplan en in parnassys. 

Borgen van goed onderwijs door middel van kwaliteitskaartenDoor het maken van het schoolplan en de schooljaarplannen, zorgen wij voor een eenduidig beleid t.a.v. de schoolontwikkeling. Goede evaluatie en monitoring is hierbij van belang. Hiermee dragen we zorg voor een goede doorgaande lijn. Om dit te bewerkstelligen hanteren wij kwaliteitskaarten, hierin beschrijven wij gemaakte afspraken en werkwijzen. Op deze manier dragen wij zorg voor een goede kwaliteitscyclus en borging van de schoolontwikkeling.