Pedagogische visie

Voor ons zijn voorwaarden om optimaal te ontwikkelen: veiligheid, aandacht, vertrouwen en betrokkenheid. Dit geldt voor iedereen die onze school bezoekt. Wij staan in verbinding met elkaar en met onze omgeving, samen willen we het doen. 

Wanneer een kind zich veilig voelt kan het de wereld ontdekken en zich ontwikkelen. Hiervoor is nodig dat er één duidelijke taal wordt gesproken binnen de school. De kinderen op onze school werken samen aan het vinden van oplossingen op basis van wederzijds respect.  

Wij werken vanuit eigenheid en durven keuzes te maken. Wij streven groei bij kinderen na vanuit een breed perspectief. Zo kijken wij naar: eigenheid, doelmatigheid, proces en talent. Kinderen zijn eigenaar van hun eigen ontwikkeling. Door te reflecteren, leren we kinderen te zien waar ze staan in hun eigen ontwikkeling en welke volgende stap ze zouden kunnen zetten. De leerkracht is hierin coachend.  

We willen graag dat ieder kind ten opzichte van zichzelf groeit, niet alle kinderen kun je langs dezelfde meetlat leggen. Wij vinden het daarom belangrijk dat ieder kind groeit langs zijn persoonlijke meetlat. De keuzes die we hierin gezamenlijk gemaakt hebben is te herleiden naar een andere zienswijze op rendementsdenken*. Wij tonen lef in het maken van onze keuze en kunnen deze verantwoorden.    

We willen binnen het bestaande onderwijs meer ruimte maken voor praktijkvakken. Wij vinden het belangrijk kinderen voor te bereiden op een diverse samenleving, waarin elke bijdrage van waarde is. Daarom geven wij onze leerlingen mee dat goed zijn in theorie even belangrijk is als goed zijn met je handen. Het aanbod bij ons op school is dan ook zodanig verdeeld dat ieder kind krijgt tijd om te ontdekken welke kansen en mogelijkheden het kind heeft. Hiermee bekrachtigen we dat je meetelt, erbij hoort en wordt gezien.  

*naast de opbrengsten oog hebben voor de menselijke maat en onmeetbare waarden in het leven.